Broman

Vem har vart på allt sju haven? vem har plockat upp dem fulast fiskarna i alla världens vatten?
Han namn är Johan broman.
Johan Broman En riktig bra fiskare men en ännu bättre vän.
Men vem är Broman? Jo det ska jag ta och berätta.
Varifrån johan Broman kommer är svårt att svara på. Vissa säger att han steg upp ur havet, Andra säger att han föddes på en fiskebåt ute i havet. Andra påstår att han är hälften fisk. Andra säger att han är från Stora Värtan i Norra Stockholm.
Jag själv har ingen aning.Allt jag vet är att han har fiskat i cirka 30år.
När jag träffade Broman första gången? Året var 1986 en varm sommardag. Där satt jag på stranden och fiskade upp mina små skitfiskar. Ett gäng äldre killar stod där länge bort och drog hem storfirrarna.
Fast en av dem märkte ut sig speciellt mycket.
Än idag minns jag hur han vevade in en 9kilos gädda i land som om det var en 150grams mört.
Varje rörelse var perfekt.
Jag hälsade och vi var ju som pusselbitar. Dagen efter stod vi där sida vid sida.
Johan hjälpte mig få upp min första lax. Inte ofta jag gråter men dem tårarna kunde inte hållas inne.
Åren gick johan reste världen runt och fångade fisk från norr till väst.
Johan skickade brev under tiden. Men efter 4 år slutade breven komma.
Ingen visste var han var. Var han död?ja man befarade det värsta. Alla gick vidare utom jag.
Dagar blev till år år blev till dagar. Jag kunnde inte släppa tanken på att broman kanske drunknat nånstans.
Var är du Johan frågade jag ofta mig själv. Jag kunde inte tänka klart utan Johan i min närvaro. Ännu värre inte veta vad det blivit av han.
Jag åkte utt i fjällen år 1997 varför vet jag inte än idag. Jag vet att jag hade Broman i tankarna.
Vandrade i fjällen flera veckor i min ensamhet.Saamma tanke hade jag i skallen under hela tiden i fjällen.
Vart är du Broman vart är du?
En dag halkade jag på en sten och rammlade i vattnet.
Den Starka strömmen drog med mig jag trodde det var slut. Jag hamnade under vattenytan och kännde vattnet fylla mina lungor.
MEN! Jag kände en stor stark hårig hand ta fast om min lilla hand. Och när Mannen drog upp mig såg jag?
BROMAN. Dagen jag aldrig glömmer. 
Vi grillade och drack lite öl på kvällen. Egentligen ville jag fråga Broman vart han varit alla dessa år men
jag kunde inte.vi satt där ,jag blev lite full efter 7öl Men Broman hade ju bara druckit ett flak så han tog hand om mig.
Dagen efter när jag däckat vaknade jag upp i sängen. Broman var borta men han hade lämnat ett brev.
Han kunde inte stanna han ville leva på havet.
Jag förstod Broman Landlivet är inte värdigt en man som han.
Broman en riktig vän fanns alltid där för mig.
Må havet ta bra hand om dig och vindarna blåsa dig vidare i din resa.
så vem är Broman? En man med en stor båt men ett större hjärta.

Hastalavista


Kommentarer
Postat av: Krille

mannen myten legenden Broman

2009-01-31 @ 01:56:51
Postat av: Uffe

Släppte en liten tår då jäg läste detta.

Broman räddade mig på ett liknande sätt sommarn 1989

ute i fjällen.

Säger bara en sak vilken jävla KILLE!

2009-02-01 @ 17:48:10
Postat av: Stickan

Vi skulle alla behöva en Broman vid vår sida

2009-02-01 @ 17:51:45
Postat av: Broman

Varje sjö skulle ha en Broman

2009-02-01 @ 18:38:24
Postat av: Åke

Ingen binder en fluga snabbare än broman.

2009-02-01 @ 22:07:38
Postat av: Vindmannen

Stött på Broman ett x antal gånger och jag säger dig den fisk han itne kan fånga är ofångbar!

2009-02-03 @ 00:12:17
Postat av: eilert

Klassiker!!

han kom han segra han försvann.

2009-04-27 @ 23:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0